Stranden eller skogen…

Ja det är valet jag måste göra varje gång fotosuget sätter in och man ska ta en sväng med kameran. Ett angenämt val förstås! För det mesta blir det stranden, dels är det närmare dit, dels är jag nog mer strand- än skogsmänniska. ”Trivs bäst i öppna landskap” liksom…

Fast i söndags föll ändå mitt val på skogen. Styrde till vänster istället för åt höger, körde förbi ”min” skog och ytterligare några km tills jag kom till en fin granskog jag aldrig varit i förut. Ja, några ekar fanns där förstås också, som synes ovan.. 🙂

Fick leta en stund innan jag hittade de små oansenliga skogsstjärnorna, men har man hittat en, finns de plötsligt överallt..

Denna gång brydde jag mig inte ens om att ta med något annat objektiv än mitt kära macro… Hur många andra jag än har med mig slutar det ändå alltid med att jag kryper runt med macrot på kameran utforskande den lilla världen.. 🙂

Även denna lilla gran är fotad med macrot, fast den är inte så liten, en halvmeter kanske. Just denna bild har jag softat bakgrunden på för att framhäva den lilla plantan lite extra.

Ja det var en härlig mors-dags-förmiddag jag hade i skogen. Och när jag kom hem med pinnar i håret och barr i stövlarna var middagen nästan klar, och barnen hjälptes åt att duka och tömma diskmaskinen. Hmm. varför kan inte alla dagar vara sådana.. :))

4 thoughts on “Stranden eller skogen…

  1. Härliga macrobilder. Gillar de murriga gröna färgerna man får i skogen. Känner igen det där med macrot.
    Annars tävlar mitt macroobjektiv med vidvinkeln för det är lika kul som macro faktiskt. Vid havet är det den som gäller. Och gråfilter. Har beställt fler gråfilter på ebay. Billiga. Men vet inte just om det är någon kvalitet. Ett set med ND2, ND4 och ND8. Runda och helgrå, inte halvtonade. Vill leka med slutartider. Hoppas bara de inte ger magentastick som mitt andra. Det är inte alltid man vill ha det även om det kan bli väldigt vackert ibland. Ha det bra. Vi hörs.

    • Ja ett riktigt vidvinkel hade varit himla kul att ha, använder ju mitt 18-55 vid stranden. Har också runda gråfilter, heltonade, valde det för att slippa fippla med skarv mitt i bilden. Funkar väldigt bra tycker jag och får inget magentastick heller, Hoya är det jag har. ND 4 och 8.
      Långledigt här nu, helt underbart! Får se om det blir någon fotoutflykt. 🙂
      Ha det gott!

    • Tusen tack snälla Halina, brukar ofta lägga motivet i skugga och se till att det finns en solglimt bakom. Och så WB på moln eller skugga, brukar bli bra!
      Hälsn. Ulrika

Kommentera

