JAA!! Vi fick se ett lodjur!!!!!

Jo det är helt sant, vi fick verkligen se ett lodjur!!

Hrm…

Åtminstone hade jag ju ÖNSKAT att jag kunnat skriva ett sådant inlägg här på bloggen, som vore helt sant. Men en sådan tur hade vi tyvärr inte. Eller… ?

Något vilddjur ligger på stenen, en typisk svensk svart panter kanske.. 🙂


Och där ute på åkern stack det upp ett par öron, kunde det vara… nej, inga tofsar här inte…

Första stoppet var vid Terjes lockbete för lodjuren, hans gamla strumpor fyllda med kattmynta.

Och ”mannen som talar med lodjur” konstaterade att där minsann fanns klösmärken, kolla bara nere till höger! Spännande… kanske var vi iakttagna! 🙂

Ett av våra många stopp var tydligen extra spännande, och vi i sista bilen kunde bara konstatera att något intressant fanns där framme, frågan var bara vad??

Det pekades och kikades, och långa objektiv stacks ut…

Och jo minsann, skogens konung själv stod och betraktade oss. Fast just denne lille har väl några år kvar innan han blir konung… Stod länge kvar och poserade fint för oss. 🙂

Små vilda djur fanns det också gott om…


Jungfru Marie nycklar hette denna, en av Sveriges vilda orkidéer. Här hamnade alla macroentusiaster med näsan i backen. Jag bytte inte objektiv utan denna är fotad med mitt 55-200.


Denna ska bli spännande att se på en större skärm när jag kommer hem, sitter ju med lilla minidatorn nu. Jag hoppas den ser ok ut? Den KÄNNS bra iaf! 🙂

Så gick solen ner över Lodjursland, och månen steg över Lodjursklippan… Att få se lodjur på en fototur med 20 fotografer som smäller i bildörrar och viftar med de stoora objektiven är väl att hoppas för mycket! Men det kändes verkligen som att de var i närheten och det var en väldigt spännande kväll!

8 thoughts on “JAA!! Vi fick se ett lodjur!!!!!

  1. Puh… Ulrika, jag fick hjärtklappning där… Lodjur… shit, vilken grej det hade varit! Står på min ”vill se på riktigt” lista… ;0))
    Antar att ni har det toppen, syns ju på bilderna… =0)
    Kram Jessica

    • Haha, oops sorry.. 😉
      Ja det hade varit helt otroligt häftigt att få se. Men jag vågade inte hoppas. Terje sa att han ser lodjur i snitt en gång av tre, när han är ute och letar efter dem. Och då är han ju ensam.
      Det var en helt fantastisk vecka, jag längtar tillbaka redan.. 🙂
      Kram!

  2. Det är faktiskt rätt kul att läsa dina blogginlägg, för det märks hur han ”rört” till det på dig..:-)
    Ska också bli så intressant att se hur dina bilder kommer att bli efter detta, om de förändras på nåt sätt.

    Och lodjur, är det önskemotivet eller..? Jepp!

    Ha det gott!
    Kram

    • Du, jag kände att han rört till det efter första dagen! Otroligt, ett helt nytt tänk har man fått, sen om man verkligen tänker på det även när man är ute med kameran återstår ju att se. Tvivlar på att det egentligen blir så stor skillnad på mina bilder… Har haft fullt upp med annat sedan jag kom hem så jag har inte hunnit vara ute med kameran. Så vi får väl se.. 🙂
      Kram!

Kommentera

