Det var som fan….

Sitter här vid min dator, helt mållös… Har tappat hakan fullständigt…

Titta i min Gästbok, fliken här ovan. Inlägg #5, länkarna där… Vet inte om det verkligen är Terje som lagt in detta, eller någon som roat sig med att avslöja honom!

Och läs artikeln här… http://www.fotosidan.se/cldoc/terje-helles-erkanner-omfattande-bildfusk.htm
Och detta… http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13570565.ab

Tänk när vi satt där på kursen, första eftermiddagen har jag för mig att det var. Tyst i det mörka rummet så att man kunde höra en knappnål falla… Alla totalt trollbundna och uppslukade av Terjes berättelser om hur han ”gjort” sina lodjursbilder. Ja, vad fan ska man säga… Har anmält mig till återträffen, men vet inte ärligt talat om jag kan se honom i ögonen igen. Det kommer nog att krävas en ursäkt och en väldigt bra förklaring! Och så måste jag få reda på vad som driver en så fantastiskt duktig (ja, det är han!) och framgångsrik fotograf att ta steget över gränsen… Varför känner man det nödvändigt att manipulera sina bilder! Ja, det vill jag gärna veta… Vill inte döma utan att ha fått reda på mera om detta!

Grundlurad, liksom så många andra…

****************************************************************

EDIT: Såklart är det någon Flashback-grabb som lagt in länkarna hos mig. Såg tråden för några dagar sedan, har inte kollat där sedan. Förrän idag.

4 thoughts on “Det var som fan….

  1. Ja förstår att du känner dig lurad. Det är nog många som gör det. Jag har varit väldigt tveksam till hur vissa bilder ser ut men ville inte döma varken hit eller dit utan kött på benen. Inte ansett mig ha kompetens nog för det. Men haft en märklig magkänsla. Jag brukar lyssna på den.
    Som jag skrev på facebook:

    ”Ja, jag också men kunde inte i min vildaste fantasi tro att man skulle äventyra hela sin karriär så. Därför dissade jag den där jägaren lite för känner många jägare och de är minsann inga sanna naturmänniskor alltid. Är lite för skjutgalna ibland. Jag gillar vissa av Terjes bilder men inte alla. Men jag bryr mig inte om hur han har gjort sina bilder. Är en bild vacker i min smak så gillar jag den. Annars inte. Men man ska ju klart vara ärlig med vad man säger. ”

    Jag har sett bilder av Terje som jag verkligen gillat men har i mitt stilla sinne varit förundrad över att han inte kan visa upp bilder som jag anser hade varit bättre. Men tänkt att konstnärer har sina vägar att gå för att förverkliga sig. Det är ju upp till var och en. Tyckt han varit lite för ” insnöad” för min smak.
    Men han är en duktig fotograf.
    Det värsta jag reagerar på nu är att han använt andras bilder. Vet själv hur arga vi blev hemma när vi såg en av Måns bilder i en jäkla skämttidning utan att de frågat lov.

    Jag tycker synd om både Terje och främst om Malin. Det hela är fel såklart ingen tvekan om det. Men i grund och botten är det jättetragiskt.

    • Det är ju lätt att säga ”vad var det jag sa” men jag måste erkänna att jag också började tvivla när jag såg en bild på ett lodjur stående framför en tallskog i högt gräs… Dimensionerna stämde inte alls.
      Jaja, gjort är gjort och nu är det bara att avvakta. Hoppas han snart orkar blogga om detta, varför han kände sig tvungen att ta steget över till bildmanipulering. Verkligen tragiskt! Fattar inte att han vågat! Och han är en fantastisk fotograf, hoppas att han kan komma igen och vinna folks förtroende igen! Men det lär nog bli svårt, tyvärr.

  2. Det va många som blev lurade, eller hur man skall säga. Jag trodde inte heller att han skulle kunna göra någonting sånt.
    Men, jag hoppas verkligen att han o Malin reser sig upp igen o börjar om, o att han fortsätter fota för hans bilder e ju enorma o han e en mkt klok man, på många sätt o vis.

    /Elin

    • Nej det kom ju som en blixt från klar himmel. Helt ofattbart. Hoppas också att han kan komma igen, på något vis. Men det lär inte bli lätt. Man lär ju inte ha så stort förtroende för honom framöver, tyvärr. Frågan är hur länge det pågått. Det bästa han kan göra är ju att lägga alla korten på bordet, redovisa exakt vilka bilder, och försöka förklara det alla undrar… VARFÖR!
      //Ulrika

Kommentera

