Porträttfotokursen del 1 – I studion

Tidigt i våras fick jag en fråga på Facebook. Skulle jag kunna tänka mig att vara med i en porträttfotokurs? En liten grupp där vi kände varandra sedan tidigare, och där vi kunde våra kameror var kravet. Alltså inga nybörjarfotografer. Har alltid sagt att jag inte är någon porträttfotograf, men vad fasen, detta kunde jag absolut inte motstå! 🙂 Så träffades vi 6 st fotografer en lördag i mitten på mars, humöret var på topp och förväntningarna höga…

Började med att sätta oss i skolbänken igen för lite teoretisk genomgång. Magister Magnus hade gjort ett suveränt jobb med material och förberedelser! Så var det dags att gå in i studion.

Söta modeller hade vi! Och det där med ljussättning är ju en hel vetenskap. Känns som att det är något man aldrig kommer att behärska helt till 100%…


Jonas plåtar, Maria och Magnus övervakar..


Skärpa på ögonen, och inga skuggor. Tja, inte så enkelt…


Hela glada gänget!


Jonas söta dotter


Smittande leende 🙂


Min Melina ser tankfull ut..


Dags för Carina att modella. Och när vi gick loss på blixtar och lampor själva upptäckte vi ju hur man kan få fram en väldigt dramatisk känsla, eller.. 🙂


Lite annat ljus och annan vitbalans.

Såå roligt detta var, ångrade inte en sekund att jag tackade ja! Fortsättning följer…

Kommentera

