Komposition…

”In many ways, composition is where the art in photography lies, because with the right equipment, almost anyone can take a sharp, colorful, properly exposed (underwater) picture. What sets your photographs apart from someone else´s is your composition – how you arrange what´s in the picture.”

PADI Digital Underwater Photographer Manual

Mannen har just gått kurs i undervattensfotografi och jag var förstås tvungen att kika i hans kursbok. Hittade bl a dessa visdomsord! Och kursen har gjort nytta kan jag säga, men jag fastnade mest för en lite udda bild..


Foto: Urban Nilsson

Märker att jag själv blir mer och mer noga med kompositionen i mina bilder. Inga avklippta grenar eller stenar i kanterna om möjligt, finns det en riktning ska den helst gå från vänster till höger, finns det linjer ska de peka mot huvudmotivet. Förgrund och den extra viktiga bakgrunden. Inga lutande eller böjda horisonter. Tredjedelsregeln förstås, helt självklart. Men även att helt självklart bryta mot reglerna när det är befogat, ofta blir bilderna mera spännande då! 🙂

2 thoughts on “Komposition…

Kommentera

