Magiska Måkläppen

Alltså, ibland säger det bara ”klick” bokstavligt talat, när man kommer till en ny plats. Och det var just det som hände mig i lördags. Camilla och Måns hade bjudit ner mig till en fotohelg med besök på Måkläppen, som är ett naturreservat vid Falsterbo allra längst åt sydväst i Skåne. Man har bara tillträde mellan 1/11 till 31/1 så det gällde att passa på! Läs mer HÄR. Se en fin översiktsbild HÄR.

En hel massa bilder blev det förstås! 🙂 Alla går att klicka på för lite större format.

_DSC0069PS800

Klockan var runt 10 när vi kom fram och började vandra utåt. Och ljuset var lite hårt. Men det skulle snart ändra sig.

_DSC0081PS800

Här har vi just tagit en fikapaus, och himlen börjar väl se lovande ut!

_DSC0086PS800

Ungefär mitt emellan de ljusa partierna vid horisonten ligger spetsen, och ända dit skulle vi gå!

_DSC0091PS800

Där fanns såklart fler besökare än vi… Små som myror ser de ut, på väg ut längs stigen.

_DSC0095 PS 800

Och så var det dags att börja komponera motiv på allvar… Och nu har himlen blivit alldeles underbart vacker, som på beställning! 🙂

_DSC0104 PS 800

Jag blev ju riktigt nyfiken på Måkläppen när jag läst detta blogginlägget av Camilla! Och särskilt då den underbart gröna nyansen på vattnet. Och jag hittade också denna gröna färg! 🙂 Vet inte om det är  den ljusa sandbottnen som gör det. Och den fanns bara på ena sidan av reveln. Fascinerande! 🙂

_DSC0105 PS 800

_DSC0107PS800

_DSC0111PS800

_DSC0119PS800

Det första som slog mig när vi kom dit var hur vit sanden var! Påminde om Dueodde på södra Bornholm, känt för sin vita sand. Eller Haväng. Helt underbart. Solglasögon är nog ett måste på sommaren när solen gassar här 🙂 Fast då är det besöksförbud förstås!

_DSC0126PS800

_DSC0132PS800

_DSC0133 PS 800

Gröna vågen 🙂

_DSC0134PS800

_DSC0136PS800

_DSC0138PS800

Hrm… Ibland bara måste man ju få släppa loss ordentligt!

_DSC0139 PS 800

Så roligt att göra ”dragare” där färger och sköna linjer får vara huvudmotivet!

_DSC0140PS800

_DSC0147PS800

Att försiktigt zooma under exponeringen är ju också kul.. 🙂

_DSC0150PS800

_DSC0155PS800

Havet börjar frysa till utmed kanten och bildar en vacker linje.

_DSC0161PS800

_DSC0167PS800

Rester av ett vikingaskepp möjligen? 🙂 Mycket fornfynd och andra fynd kan man ha turen att hitta här. Och bärnsten. Måns skördade tre stycken små. Jag hittade förstås ingen alls… Det gäller att ha den rätta blicken påkopplad! Jag gick väl bara och spanade efter fotomotiv! 🙂

_DSC0172PS800

_DSC0177PS800

Woops.. här satt jag på huk och det var ju tur att jag hade vadarbyxor 😉

_DSC0180PS800

_DSC0199 PS800

Här har vi nått fram till spetsen. Ser att mitt gråfilter sitter lite lågt tyvärr, men jag gillar linjerna i bilden. Är fotad utåt mot öppet hav.

_DSC0201PS800

Camilla har hittat något att föreviga.. 🙂

Så tog vi en välbehövlig andra fikapaus. Och efter att ha fotograferat lite intressanta isformationer – mina bilder blev INTE bra – var det dags att vända tillbaka. En rask promenad nästan utan stopp blev det, vinden vi tidigare haft i ryggen var nu en isande kall motvind…

_DSC0248PS800

Vada fick vi göra en liten bit. Våra vadarbyxor kom väl till pass! 🙂 Och under dessa timmar hade vattnet sjunkit drygt 10 cm , så det var lite lättare att vada på tillbakavägen.

_DSC0253PS800

Två nyfikna sälar hade koll på oss! Vände vi ryggen till och gick ”på snedden” stack de upp sina söta huvuden och var nyfikna. Men stannade vi och kollade på dem, så dök de! 🙂 Undrar om Måns fick någon bra bild?

_DSC0268PS800

Vi avvaktade en stund för att se om det blev några fina färger på himlen när det började skymma. Denna är fotad strax innan 16:00. Men himlen blev inte roligare än såhär. En liiiiten rosa strimma där längst ute. Så vi beslöt att åka hem till en varm go dusch, en härlig mustig gryta och ett gott vin… Var ganska genomfrusna vid det här laget också så det var välbehövligt! 🙂

Stort TACK till Camilla och Måns för en härlig helg!! 🙂

13 thoughts on “Magiska Måkläppen

  1. Tack själv Ulrika. Roligt att du kom ner. Jättetrevlig helg och underbar Måkläppstur. Roligt att få visa dig den. Synd inte sälarna var mer framme bara.
    Underbara bilder. Jättehärliga. Roligt att leka lite vid havet med lite rörliga vågor. ”Gröna vågen” är ju superläcker.
    Kul att se andras bilder från Kläppen. Jag har inte hunnit med mina så mycket. Få se vad det blir.
    Ha en superhelg.
    Lite is och snöbilder nu kanske 🙂
    Kram

    • Jaa det var jätteroligt! Helt underbar plats, härligt att få komma dit. Ja det var synd på sälarna som inte ville visa sig, men men.. lite väl mycket folk där antar jag. Får väl bli fler turer dit så kanske vi har bättre tur (hihi…)
      Det ska bli roligt att se dina sen, några hamnar väl i bloggen hoppas jag! Man kan ju gå och fota bredvid varann och ändå blir bilderna så olika.
      Ha det gott, kram!

  2. Visst är det en härlig del av Skåne. Jag kom aldrig ända fram till Måkläppen när jag var där senast. Jag hade inte vadarbyxor, så jag fick välja en annan väg som var längre, och hade inte den uthålligheten som ni hade. Härligt lekfulla bilder fick du till.

    • Jättefint var det! Och man sparade ju några km med vadarbyxorna så det var tur att de satt på 🙂
      Lekfulla, det gillade jag. Bra uttryck, tack så mycket! 🙂

  3. Man tappar andan när man tittar bilderna. Gillar speciellt de där det är bara vatten och himmel. Det är verkligen sug i dem bilderna. Det väcker känslor. I alla fall mina. Jag har en hatkärlek till vatten. Den fascinerar samtidigt som den skrämmer också.

    • Tack tack vilken fin kommentar 🙂 Älskar att fota när det är mycket himmel och hav, något annat behövs inte…. Förstår precis vad du menar med hatkärlek till vatten. Känner lite detsamma. Man har verkligen respekt för havet samtidigt som man dras dit.. Ett härligt fotomotiv är det iallafall 🙂

  4. Underbara bilder Ulrika o med trevlig läsning därtill! Visst är Måkläppen magisk men magin förtas kanske en aning när det är för mycket folk, dock får man ju säg att vi hade en fantastiskt fin tur med fint ljus o framförallt en vacker himmel! Nu lägger sig väl isen och eventuell bärnstensletning kanske fryser inne men någon tur ut till blir det säkert innan det blir sälarnas o fåglarnas ö igen!
    Hälsningar Måns

    • Tackar tackar, du lyckades ju rätt bra du med 😉 Och himlen var underbar, som på beställning. Jättekul att det blev så lyckat!
      Jag kan ju tycka att du redan har bärnsten så det räcker, men… som talesättet säger… 😉 Lycka till med nästa tur!
      //Ulrika

  5. Kära Ulrika,

    Nu ska jag skriva något som jag tänkt många ggr när jag kommer in och ser dina bilder: Nämligen att det känts som om vi varit på samma plats mer än en gång. Inte bara det, utan att många ggr när jag ser dina bilder, så har jag mer eller mindre fotat på samma vis som du, äsch så svårt att förklara. Förstår du något utav det jag skriver? Hahahaha, jag förstår det knappt själv nämligen!

    Jo, en sak förstår jag dock, och det är att dina bilder blir så mycket bättre än de jag hade i mina tankar när jag försökte.

    Hur som helst, din berättelse här från detta underbara ställen var skiiiiitkul att få ta del av och jag önskar att jag hade kunnat sammanstråla med er denna dag, men hoppas på en annan dag.

    Fantastiska bilder, och tack för din fina berättelse!!

    Jo, en sak till, håller med Måns här ovan om människorna 🙂

    Mvh Tammy

    • Åh jag förstår precis vad du menar och jag blir jättesmickrad eftersom jag är ett stort fan av dina bilder!! Så roligt att höra! Tror dock inte alls att mina bilder skulle bli så mycket bättre! Men en rolig sak med att vara flera fotografer på samma ställe är ju att fast man fotograferar samma motiv blir det så olika stuk på bilderna.
      Hörde att du hade förhinder, himla trist ju!! Men det kommer säkert fler tillfällen som sagt!
      Ja det var en massa folk därute. Förstår man ju eftersom där var så vackert. Men synd på alla sälar och fåglar. Som tur är får de ju husera fritt därute nu igen. 🙂
      Tackar för dina härliga rader 🙂
      Hälsn. Ulrika

  6. Härlig strandvisit ni gjorde o magiskt hav blir magiska bilder !
    Skönt komponerade o med fina färger . Alltid kul att mikla lite med långa slutartider o det blev ju bra det med ! Go läsning o avslutningen var ju inte heller fel med gryta o vin !

    • Det var verkligen en härlig dag därute. Uppfriskande för både kropp och själ. Och avslutningen var verkligen inte det sämsta.. 🙂
      Tackar för besöket och kommentaren! 🙂

Kommentera

