Ett riktigt klantigt misstag….

…gjorde jag igår. Glömde att putsa av lins och filter innan jag satte igång att fotografera. Usch så typiskt. En underbart vacker kväll var det, och när jag laddade in bilderna så var de alldeles flammiga. Och prickiga av damm som inte bara satt på sensorn, för den är ju också dammig…

Jaja, bara att städa bilderna så gott det gick!

_DSC0133PS800

_DSC0139PS800

_DSC0163PS800

_DSC0170PS800

Nu har jag lärt mig något. Använd ALLTID putsduken innan fotografering även om filter och lins ser rena ut, haha…

12 thoughts on “Ett riktigt klantigt misstag….

  1. Du lyckades med efterstädningen. 🙂 För bilderna är fantastiska. Men kanske tog mer tid än annars hade gjort det. 🙂

    (Det är som när jag hade fel inställning på vitbalansen och alla bilder fick extremt blåstick.) Nu kollar jag alltid innan.

    • Tack snälla 🙂 Njae, särskilt på den andra så ser man ljusa stråk uppifrån och ner. Men jag gillar kompet så den får vara med ändå!
      Ja vitbalansen har jag också missat flera gånger! Nu fotar jag alltid i raw så det är lätt att ändra i efterhand om det ser helt galet ut. Tycker det kan vara knepigt att få det till att se naturligt ut. Snö får ofta en blå ton, även här på dessa bilder. Och ibland blir det alldeles för blått. Hoppas dessa ser ok ut i färgen!

  2. Blev ju välstädat och fint – vilken kväll det måste ha varit! Kav lugnt och underbara färger. GIilar dem ”bakade” stenarna-liknar Semlor lite grann :O) Mvh, Inger

    • Det var fullständigt vindstilla och så skön stämning. Men isande kallt. Hade min yngsta med och hon frös nog rejält om fingrarna så vi fick åka hemåt.. hade jag varit själv så hade jag nog stannat en timme till… och fått flera bilder att städa! 🙂 Visst liknar de semlor!
      Tack för fin kommentar!

    • Tack Malin, har haft ”fotogäster” med mig hit ett par gånger och de säger samma sak, fantastiskt ljus. Visst skiljer det från gång till gång när man kommer hit, men det är nog nåt visst med denna strand 🙂

  3. Jättefina bilder. Det ser ut att ha varit en lugn skön kväll. De blev ju bra trots städning.
    Nu är min filtersamling uppgraderad igen så får väl ut en runda imorgon. Sen ska jag kika på mina Måkläppsbilder.
    Kram och ha en skön helg.

    • Tackar tackar, hittade några obesvarade kommentarer här, oops.. 🙂
      Ja de blev ok. Ibland får man ju bjuda på sina misstag, haha! Tur att du hittade de där filtrena igen, de klarar man sig inte utan!
      Kram kram

Kommentera

