Ryfors bruk

Vår tredje fotoutflykt (om man nu kan kalla lupinerna för utflykt ;)) gick till fina Ryfors Bruk. Vi fick en uppgift även denna gång, och det var att ägna oss åt dokumentärfoto. Och gärna tänka ”utanför ramarna” och använda oss av lite ovanliga motiv. 1×1, 1×2 och 1×3. Att redovisa dessa bilder sedan var helt frivilligt. Själv valde jag att INTE visa några av mina bilder där i klassrummet. Tycker faktiskt att jag inte lyckades med uppgiften särskilt bra alls…. Sanningen att säga så gjorde jag som jag brukar, fotade som JAG ville… 😉 Hoppas ni ursäktar! Kommer jag hit nästa sommar ska jag skärpa mig, lovar!! 🙂

(Alla bilder går att klicka på för större format)

130625_DSC0016 PS 800
Det speciella järnstaketet med importerat järn från England, eller hur var det? Rätta mig gärna om jag har fel!

130625_DSC0021 PS800
Björkstammar, går inte att motstå! Trist ljus, men men, man kan inte få allt..

130625_DSC0076 PS 800
Här ser man Engelska villan (?) i bakgrunden så liiiite dokumentär är ju denna bild i alla fall 🙂

130625_DSC0093 PS800
Fina strandkanten. Förlåt, som sagt! Hoppas att jag lyckas bättre nästa gång.. 🙂

Vill du läsa mer om Ryfors bruk och se bättre bilder, se länk!

14 thoughts on “Ryfors bruk

  1. Du fångade bruket på ditt sätt. Spännande tycker jag. Och vackert. Alla har ju sitt sätt att se. Ganska så unikt och annorlunda.
    Vissa kan fota efter givna uppgifter andra är mer fri själar.
    Jag kan inte heller följa efter uppgifter. Försökte ägna med givna temat på en bloggsamling. Efter några veckor insåg jag att jag vill fota det JAG vill fota och inte följa en lista.
    Medan andra behöver just den direktion.

    Jag kanske missade men vilken kurs går du på Mullsjö?

    • Ja varför ska man fota efter givna ramar, eller som alla andra 😉
      Nä, men faktum är att jag ångrar lite nu i efterhand att jag inte tog uppgiften på större allvar. Det hade säkert varit nyttigt och utvecklande. Men jag är väl mer en ”fri själ” antar jag..
      Jag har nog inte skrivit vilken kurs. Det är en återkommande sommarkurs under en vecka på Mullsjö Folkhögskola med Anders Geidemark som kursledare. Fantastiskt bra och roligt! Var där för två år sedan också, då var det Terje Hellesö som höll i kursen.

  2. Hej Ulrika! Om jag inte tar helt fel har du trots allt följt uppgiften lite, lite grand för den första bilden. Det ser ut som 1×2-format! 😉
    Fantastiskt att det gick att få en bra bild av den tråkiga blivande cykel-/gångvägen ner till smedjan (bild 2). Det är nog bara du som kan lyckas med det. Tror inte att huset på bild 3 är engelska villan, utan den som en av bröderna hade. Engelska villan är den bruna byggnad som vi startade vår tur vid. Om jag minns rätt… /Ulf

    • Ja jag tror du minns helt rätt. Tack för rättelsen 🙂
      Haha, den är inte beskuren efter 1×2 men visst ser det ut så! Attans att jag inte tänkte på det när jag beskar den så hade det kunnat bli helt rätt! 😉
      Tackar så mycket, ha det fint //Ulrika

  3. Hej!
    Sköna bilder från bruket! Bäst gillar jag träden efter cykelvägen. jag försökte mig på en bild av det partiet, blev inte bra. Ser att din rörelsevariant är helt super. Blir ett annat perspek. Fint/Brita

    • Tack snälla Brita, hade velat ha mer vidvinkel men man är ju ofta lat och orkar inte byta objektiv 😉 Så detta fick duga! Har ett 28-75 2,8 som jag gillar mer och mer. Funkar till det mesta! 🙂
      Ha en fin helg //Ulrika

  4. Fina bilder från Mullsjö. Bilden med järnstaketet är särskilt fin tycker jag men jag gillar trästammarna mycket också. Det här med beskärning är intressant och något jag ska försöka tänka på i fortsättningen också. Bra med lite påminnelser från Anders (FB) :-).

    • Tackar tackar 🙂 Ja visst är det intressant. Olika beskärningar kan ändra bilderna väldigt mycket. Kul att se de olika exemplen där på kursen och visst skadar det inte med lite påminnelser 🙂

    • Verkligen vacker och spännande plats. Fullt av fina motiv. Men jag snöade ju in på skakisar o multiexponeringar som vanligt. Inte lätt att dokumentärfota då inte 😉 Får se om jag får en ny chans nästa sommar.. 🙂

Kommentera

