Dina och mina bilder…

Häromveckan gick jag med i en ”gemenskap” på Facebook. Som i första hand INTE har med foto att göra, men visst läggs det upp bilder även där. Så för några dagar sedan dök där upp en bild som jag kände igen, som redan gillats och delats ett flertal gånger på FB. Typ sådana där skämtbilder med lustig text fast detta var ett foto. Grejen denna gång var att det såg ut som att personen som la upp bilden även var fotografen. Man hade alltså inte använt ”delafunktionen” utan gjort sig omaket att först ladda ner bilden på sin dator och sedan ladda upp i gruppen… Personen ifråga erkände glatt att han hittat bilden på nätet och ville dela med sig den i gruppen.

Alltså jag blir så trött!!! Var väldigt nära att skriva en syrlig kommentar typ ”Hoppas fotografen ifråga tycker detta är ok” men kände att det hade inte varit någon idé. Personer i allmänhet verkar inte ha en aning om bildrättigheter och allt som ligger på Facebook är väl helt ok att stjäla och dela vidare, eller…….

Kom att tänka på ett samtal för ett tag sedan…
”Så himla fina foton du har på din facebooksida Ulrika”
”Men tack, så roligt att höra!”
”Ja, jag delade några på min Instagram”
”Vadgjordedusadu??”
”Alltså jag skärmdumpade och la upp på min Instagram, de är ju så fina”
”Ok, kul, du skrev väl vem som är fotograf?”
”Ehhh va nä ska man göra det?”

JAMENHERREGUD!!! Efter att ha tagit några djupa andetag och knutit näven i fickan försökte jag lugnt och sansat berätta om bildrättigheter och att man faktiskt vill ha en viss cred för sina bilder… Grrr… Ja jag är fullt medveten om att man tar ”risken” att ens bilder stjäls varje gång man lägger upp dem. Men att folk i gemen är så himla blåögda och tror att det är helt ok att dela/låna/stjäla bilder hejvilt, det stör mig ofantligt! Å andra sidan finns det väl viktigare saker att lägga energi på här i världen…


En blomma till er som respekterar det här med upphovsrätt…

8 thoughts on “Dina och mina bilder…

  1. Tyvärr tankar som genomsyrar alla delar av samhället idag. Alla vill ha allt gratis men funderar sällan på vart skaparen ska få sina pengar eller sin beskärda del av ”cred” ifrån.

    Sociala medier gör precis som du skriver det enklare för folk att sno andras grejer. Men vi måste också lära oss att då inte se ett av världens rikaste företag : FB – som endast ett mysigt forum att hänga på. Men givetvis ska ingen kunna få sno bilder rakt av, men även vi som upphovsmän / kvinnor, hmmm..
    Upphovshen kanske är den rätta benämningen 🙂 – har ett ansvar tycker jag att välja lite vart vi postar våra bilder, i vilka forum och i vilken grad. Det är fel såklart, men en tanke bara. 🙂

    • Precis Niklas och värre blir det säkert… Visst bör man tänka sig för lite var man lägger sina bilder. På FB sätter jag alltid min logga men inte här i bloggen, vet inte riktigt varför egentligen, det är väl så att fler ser ens bilder på FB och de känns ”säkrare” här men så behöver det ju inte alls vara… Men visst är det trist att man ska behöva tänka så och vara vaksam!
      Tackar för din kommentar 🙂

    • Ja precis, jag använder själv mobilen mycket ”till vardags” och det blir bra kvalitet på bilderna. Och det ”skärmdumpas” ju en hel massa också. Ett sätt att kommunicera mer och mer vilket är kul men det där med upphovsrätt är ju en annan sak.. Tack Hans-Ove! 🙂

Kommentera

