Vem är fotograf?

Många fotogrupper finns det på vår kära Facebook, och jag är medlem i flera av dem. Men en av grupperna är lite.. hm.. speciell. Jag har aldrig någonsin gett mig till känna där i gruppen och kommer troligen inte att göra det heller. Den är nämligen full av folk som vet precis hur saker och ting ska vara och mer än gärna berättar det för oss andra. Gärna sittande på en piedestal. Och de har för länge sedan glömt hur det var att vara nybörjare. Besserwissrar kallas det visst.. 😉

Just nu debatteras det än en gång hejvilt i en tråd där och denna gång handlar det om ett kärt ämne – vem som egentligen har rätt att kalla sig för fotograf. Väldigt underhållande läsning! Och oj så många ömma tår det verkar finnas! Men visst är frågan intressant! När kan man kalla sig fotograf egentligen?

Man måste naturligtvis skilja på yrkes- och hobbyfotograf! Men när kan man kalla sig yrkesfotograf då? När man tjänar mer än 50% av sin inkomst på foto kanske? Nej detta är jag inte rätt person att svara på.. Min pappa var yrkesfotograf. Han hade butik och studio och levde till 100% på detta. Försörjde faktiskt en hel familj!

Fast egentligen är ju vem som helst fotograf i just det ögonblick hen håller i en kamera eller mobil och tar en bild. Vilket jag själv gör ofta och gärna. Alltså, man är naturfotograf, porträttfotograf, konsertfotograf etc. etc. …. INTE yrkesfotograf!  Jag hyser största respekt för alla yrkesfotografer! Vet vilket slit det är.

En sak som ofta slår mig, är att det är de mest framstående och duktiga fotograferna som är de mest ödmjuka och mer än gärna delar med sig av sin kunskap! Och nu menar jag både yrkes- och hobbyfotografer. Intressant! Med ödmjukhet och vänlighet kommer man längre, helt klart!

Nej som sagt, jag är ”bara” hobbyfotograf och vill nog så förbli också! Köpte min första systemkamera 2008 och är otroligt glad och tacksam för de fantastiska upplevelser denna hobby fört med sig! Spännande platser och härliga personligheter. Dörrar som öppnats.. ända in i ”Team Rickards” (Körslaget, TV4) replokal till och med! Otroligt kul! Hoppas innerligt att jag aldrig tröttnar! 🙂


Även hobbyfotografer kan sälja bilder.. denna är nog minsann såld hela 6-7 ggr… Lika kul varje gång! 🙂

17 thoughts on “Vem är fotograf?

  1. Det är en yrkesgrupp där definitionen inte är lika enkelt som som bland vården. Där en läkare är läkare och andra kan inte komma in i bilden lika lätt eller inte alls.
    Det gör säkert ont för yrkesfotografer, då det blir svårare och svårare att vara den enda som kan ta bra bilder när de unga är i princip föds med kameran i handen numera och det blir en naturligt del av deras liv.

  2. Jag vet vilken grupp du menar, och herreminje så tröttsam den är just nu! Världen är så liten, så liten för vissa personer, och man fattar inte hur de orkar! Måste säga att ordet ”ankdamm” kommit i mitt huvud ett antal gånger senaste dagarna.
    Piedestalerna är oerhört höga för vissa personer, måste jag säga! Hade jag funderat på att göra nåt inlägg förut, så är jag botad nu! 🙂
    /maria

    • Haha javisst är den tröttsam! Samtidigt blir man nästan fascinerad på något konstigt vis… menar folk verkligen allvar liksom… Kan inte med att gå ur för då missar man ju underhållningen 😉
      Tack för påhälsningen Maria! Ha det gott!

  3. Det finns ett citat som säger att:
    ”Det finns stora män som får andra att känna sig små, men den verkligt store mannen är den som får var och en att känna sig stor”. Det är ett gammalt citat, så det går så klart lika bra att byta ut man mot kvinnor eller människor.
    Det är bara ”små” människor som har behov av att kliva på andra för att känna sig större är min egna personliga åsikt i frågan!

    • Åh så bra citat! Det stämmer ju på flera av de ”stora” fotograferna jag menar här i mitt inlägg. 🙂 Helt sant, håller med dig!

  4. Ödmjukhet varar längst. Jag tycker det är konstigt att vissa personer hyser sådant agg mot andra i frågor gällande naturfotografering när de flesta knappast tjänar mycket på sin fotografering. Sedan ska väl naturfoto i synnerhet präglas av samhörighet och arbete mot gemensamma mål mer än enskilda egotrippar. Det är ju naturen i synnerhet vi kämpar för eller?

    Sedan har jag också åsikter kring att personer verkar tro att Facebook är en naturfotografisk metropol! Här finns ju en salig blandning mellan amatörer och ”proffs”. Folk som laddar upp bilder med mobilen osv. Att ha liknande diskussioner på FB, blir endast krystat och oseriöst.

    MVH
    Niklas Virsén

    • Ja det är verkligen mycket vassa armbågar när det gäller fotografering och även inom naturfoto tyvärr. Dessutom kan jag som kvinna känna att det är männens värld och att många män/killar håller varann om ryggen och inte släpper in tjejerna… Hmm får nog bli ett nytt blogginlägg om detta kanske! 😉

  5. Å jag fotar och har kul och struntar i allt det andra haha. Men det där med titlar är viktigt för många oavsett vilka titlar vi pratar om. Har jobbat med folk som gladeligen poängterat i var och var annan mening att deras titel är chef. Jaha och vad gör det. Det räcker inte med att det är något man trycker på ett visitkort. Nä jag vill ha resultat. Då kan vi börja snacka. Men att snacka utan resultat då tappar jag intresset.
    Vad är det man säger: ”tomma tunnor skramlar mest” 😉
    Nej, jag plåtar på jag. Och har kul 🙂

    • Bra Camilla, helrätt!! 🙂 Tyvärr finns det alltför mycket som stör mig för att jag skulle kunna strunta i det.. Tur att man har en blogg att avreagera sig på!
      Ja chefer har man haft många genom åren men få som är/har varit riktigt bra tyvärr!
      Kommer att tänka på en sak! De fotoworkshops jag varit iväg på genom åren, där har vi så gott som ALDRIG snackat jobb! Ett fåtal av alla jag träffat vet jag vad de pysslar med till vardags. Skönt! Man är verkligen på kurs på lika villkor! 🙂

  6. Distinktionen hobby/yrkes kan ju vara bra att lägga till ibland för visst kan vem som helst kalla sig ”fotograf” utan att vara det på ”riktigt”. Själv har jag det som hobby och gör jag det hellre än bra. Fast jag lyckas vid enstaka tillfällen. 🙂

    • Sant Janne! Och som jag läste någonstans – om man skulle börja leva på sin hobby, vad skulle man ha som hobby sedan då? 🙂
      Av din blogg att döma ser det minsann ut som att du lyckas vid mer än ”enstaka tillfällen”! 🙂

  7. Kloka tankar som vanligt! Men tänk vad en del förståsigpåare kan gräva ner sig i icke-problem. För vilket problem är det de försöker lösa? Inget väsentligt i alla fall!

  8. Intressant inlägg… Ja, det är ju roligt om man kan tjäna pengar och leva på det som man tycker är roligt samtidigt. . Duktiga fotografer finns det både utbildade och icke utbildade…. Jag har ingen utbildning men älskar att fotografera, men är ju inte så kunnig i allt det tekniska runt omkring, men har ögat sägs det. En gång var jag uppe på en sådan där trist mottagning där man tar modellkort på vanliga människor som vill ha ett bra foto för dagen typ? Tittade i katalogen med foto de hade tagit och det mesta var urdåligt och jättefult taget. En av personalen sa att de bästa fotografen som jobbade på stället var inte utbildade fotografer. Hon sa att hon tyckte att jag skulle söka där om jag var intresserad! Men skulle faktiskt inte vilja arbeta där…det är jättestressigt och en tråkig arbetsplats… Det som är intressant i mitt tjafs är att en del utbildade fotografer inte ens är duktiga. Jag har sett massor av fotografers bilder som verkligen inte är någon större hit och amatörfotografer som är riktigt duktiga…. ja sådana finns det rätt så många idag kanske för att intresset för fotografering har blivit väldigt stort…kanske sedan mobiltelefonerna kom till kan jag tänka mig? 🙂

Kommentera

