Svalbard – från början…

”Polarbacillen” kallas den visst. Och när den slår till, då blir man verkligen biten! Har funderat på när den drabbade mig egentligen.. Tror det började så smått för flera år sedan när jag såg Marias blogg på Fotosidan. Åh vilka fascinerande bilder, vilket ställe, såg fantastiskt ut.. Sedan började fotografvänner åka dit. Hörde historier och såg bilder. Blev ju mer och mer nyfiken. Och så, förra sommaren, blev jag varse en fotoresa som skulle arrangeras dit. Kände att jag verkligen ville försöka ta chansen och följa med! En renodlad fotoresa, endast tolv naturfotografer ombord på lilla MS Origo, fotograferingspass varvat med föreläsningar och workshops. Lät ju alldeles underbart! Kom att tänka på en fotokompis som, om jag kände henne rätt, säkert skulle vara sugen på att hänga med. Och JA det ville hon!! Varpå vi bokade in oss på ett riktigt äventyr…

Och – självklart vill jag ju gärna dela en sådan här resa med Mannen i mitt liv. Men, dels står han bara ut med att umgås med fotonördar i max ett par dygn 😉 , dels är två veckor lite för länge för döttrarna att vara själva hemma. Men om ett par år kanske.. 🙂


svalbard karta
Nära nordpolen.. 🙂

Minns att vi bokade i mitten av januari i år. Helt perfekt, i samma veva började ju alla vinterreor överallt och jag kunde ganska billigt skaffa merinounderställ, fleecebyxor och en massa annat som skulle behövas.. Och vi hade en lång tid till att planera allt. Kändes som en hel evighet innan det var dags. Men så plötsligt insåg vi att datumet närmade sig, och tala om resfeber..

Och aldrig kunde man väl ana att en sådan här bild skulle hamna på minneskortet! 🙂

140905_DSC0186 PS 1080

4 thoughts on “Svalbard – från början…

    • Stig som var vår isbjörnsvakt tyckte nog detta var så lagom häftigt… fast efteråt var han mer än nöjd! 🙂 Och det blev ännu närmare möten senare.. 🙂

  1. Det lilla jag har sett från dina bilder så verkar det ha varit en toppen resa. Ser fram emot fler bilder och inlägg från denna resa.

    Vilken trevlig hemsida/blogg du har och så många härliga inspirerande bilder.

    Ha det gott,
    Erik

    • Tusen tack Erik!!
      Det var den absolut mest minnesvärda och häftiga resa jag gjort hittills i mitt liv! Skulle mer än gärna åka tillbaka när som helst.. Välkommen att hänga med i fortsättningen! 🙂
      Ha det gott du också och ha en trevlig helg!
      //Ulrika

Kommentera

