Att vänta på ett besked…

…kan ju kännas som rena terrorn. Att inte veta hur saker och ting ligger till, och medan man väntar målar man upp värsta tänkbara scenario…

Ja nu låter väl detta jätteallvarligt men fullt så illa är det faktiskt inte! Tusentals personer går och väntar på helt fruktansvärda besked och dessa kan jag inte jämföra mig med! I det perspektivet är detta verkligen ett litet struntproblem!

Dock är det många timmars jobb som har gått åt skogen. OM det värsta har hänt.. Vilket jag verkligen inte vill tro!

Det är liksom så, att i torsdags kväll hade jag låtit min laptop stå på som vanligt, var borta ifrån den en stund och när jag kom tillbaka stod det något skumt felmeddelande på skärmen.

Kraschad hårddisk? Vet faktiskt inte. Men har, med en datakunnig kompis hjälp, fått konstaterat att ”ingen hårddisk syns i bios” och det fattar ju till och med jag att det är illa.

Men kanske inte ändå. Min laptop har dubbla hårddiskar och båda kan väl inte krascha samtidigt? Det kanske är ”avläsningsmackapären” det är fel på då? Haha, ja jag fattar ju att mina kunskaper inte på långa vägar räcker till att fippla med detta själv. Ska in till stan och lämna in den imorgon.

Detta hände ju i torsdags kväll. Under fredagen när stormen Svea härjade som värst var mitt humör lika kraschat som datorn och jag var inne och deppade större delen av dagen. Men igår gav jag mig ut. Hade med min gamla kamera och mitt 55-200. Kul att komma ut och avreagera sig lite… Syns mitt humör i bilderna kanske? 🙂 Svea härjade fortfarande rätt så rejält!

Nä nu ska jag inte måla någon fan på någon vägg! Det värsta som kan hända är ju att datorn är bortom all räddning vilket innebär att alla mina ”fixade” Svalbardsbilder är borta. De jag lagt ut här på bloggen, Facebook och några ”visa för släkt och vänner-mappar”. X antal timmars jobb. Men rawfilerna har jag kvar på en extern disk tack och lov!! Dessutom finns 3-4 bildmappar som jag inte tagit backup på. Bl a fina bilder från Tönnersjöskogen i snö. Jaja, trist i så fall! Och så åker jag ju på att köpa ny dator, OM det värsta hänt! Och då är ju frågan, ska man gå över till mac? Orkar jag lära om?

Nej, dessa frågor kanske inte behöver ställas! Vet imorgon som sagt! Håller tummar och tår så länge…

10 thoughts on “Att vänta på ett besked…

  1. Usch usch… jag har varit med om detta en gång för många år sen och sen lärde jag mig att köra med extern hårddisk. Dock så faller glömskan rätt ofta in och det kan gå många långa perioder utan att jag lägger över bilder… Tänk att jag aldrig lär mig. Hur som helst önskar jag dig Lycka till och så länge inspireras och njuter jag av dina vackra konstverk =)

    • Tyvärr gick disken inte att rädda. Som tur är så har jag ju råfilerna kvar som sagt. Flera timmars arbete borta och bara att börja om… Tur att man inte har något annat att göra hrrmmm… 😉
      Ja det är himla lätt att glömma bort. Nu har vi lärt oss av denna smäll och installerat ett NAS system här hemma. Blir bra!
      Tusen tack snälla! Ha det fint!

    • Tack Cecilia men dessvärre är mina fixade bilder borta. Tackar någon däruppe för att jag har alla råfiler från Svalbard kvar! Börja om från början…. :/

  2. Riktigt trist med dataförluster även om du hade kvar råfilerna så är det många timmars arbete borta.
    Det är kanske något vi skulle prata om i fotoklubben det här med automatisk backupp och var man ska förvara filerna.

    • Det var en tråkig erfarenhet men det medförde ju det positiva att vi numera har ett NAS-system här hemma. Ja det är en riktigt bra idé och jag vet ju vem som kan ta den föreläsningen 😉
      Tack Håkan för besöket! 🙂

Kommentera

