”Ta ditt fotograferande på allvar”

Ibland händer det att man får en sån där kommentar som inte lämnar en ifred. Som klamrar sig fast längst in i hjärnkontoret och vägrar släppa greppet. För det mesta är det förstås negativa kommentarer som beter sig på det där viset. Tyvärr. Men så händer det att man får ett och annat guldkorn, några ord man kan plocka fram när man tycker att allt är trist, när alla bilder blir skräp, när man inte får ner orden på pränt så som man hade tänkt…

”Ta ditt fotograferande på allvar”

Och så kan det hända att man får en ren uppmaning. Som vägrar ge sig av. Som liksom kräver att man tar itu med den.

”Ta ditt fotograferande på allvar”

 Nej uppmaningen var inte riktad specifikt till mig. Dessutom minns jag inte var jag hörde den eller exakt i vilket sammanhang. Ändå vill den inte släppa taget.

”Ta ditt fotograferande på allvar”

Men hur gör man det då? Allvar? Jag vill ju ha roligt!! Nej, så är det ju inte bokstavligt menat. Men ändå. Jag fotograferar ju för att må bra, för att koppla av, för att det ger ny kraft och energi, för att det är så roligt, för att jag tycker om att greja med bilderna vid datorn sedan. För MIN skull. Utan speciellt syfte.

”Ta ditt fotograferande på allvar”

Hm, men om man ändå skulle ta itu med den där uppmaningen då? Försöka bli ännu mer noggrann med kompositionerna, som jag tycker är så intressant! Skärpan, att den verkligen alltid sitter just där jag vill. Eller oskärpan för den delen! Ljuset, att man fångar det där rätta ljuset man är ute efter.

”Ta ditt fotograferande på allvar”

Och så det där med att publicera bilder. Man kanske skulle bli mera noga med det där. Bara lägga ut bilder man är 110% nöjd med. Men det går ju inte! Det finns ju alltid små saker man kan förbättra, och ändra, och förbättra, i all evighet… Att bestämma när man är klar, det är nästan lika svårt som att välja ut / välja bort bilder.. 🙂

”Ta ditt fotograferande på allvar”

Äsch jag vet inte! Det jag verkligen skulle vilja, är att hitta mera tid! ”Stress är kreativitetens värsta fiende” och jag har så många idéer jag vill förverkliga. Men tiden saknas. Men så är det ju, allt har sin tid… Tills jag finner ett sätt att frigöra mera tid för detta, fortsätter jag med mina korta fotorundor, och en timme då och då vid datorn. Och att ha roligt! 🙂


Hm, lite väl mättad väl? Och tångruskan är ju inte exakt i tredjedelen heller….

4 thoughts on “”Ta ditt fotograferande på allvar”

  1. Ja allvar och allvar. Det viktigaste är att man mår bra av det och har roligt. Då kommer bilderna till en. Sen att man har koll på lite regler när man väl står där är väl inte fel. Men mest för att veta när man kan bryta dem. 😉 kram

    • Alltså det där du skriver ”då kommer bilderna till en”, precis! Komponerade ju det här inlägget när jag var ute och promenerade tidigare ikväll. Och var inne på den linjen då också. Sen hade väl den tanken försvunnit när jag satt här nyss och skrev ner allt haha 🙂
      Precis, regler är till för att brytas 😉
      Kram!

  2. Med så många fina bilder måste du väl arbeta med rätt motto ”Att ha roligt”. Man kan väl inte få bra bilder om man INTE har roligt tänker jag…Mitt motto är i absolut fösta hand ”att ha roligt” vilket inte utesluter att man utvecklas och lär sig sy och genomföra nya saker, kanske samma sak som att ”ta ditt fotograferande på allvar”? Tycker du ska fortsätta ha roligt och kanske också ännu roligare, vi är många som inspireras av dig 😀
    Med vänlig hälsning, Inger

    • Tack snälla Inger!! Härligt att höra! Ja varför krångla till det? Ett utmärkt motto tycker jag. 🙂 Att ha roligt och må bra är ju prio ett. Men, de dagar humöret inte är på topp och man ger sig ut med kameran, de bilderna blir ju minst lika intressanta..;)
      Ha det gott //Ulrika

Kommentera

