Det där med med kvinnligt och manligt naturfoto…

Just nu pågår Norsk Naturfotofestival i Ski utanför Oslo. Den inleddes i torsdags med att offentliggöra vinnarna i NNPC, Nordic Nature Photo Contest.

Andelen manliga vinnare i NNPC ligger på knappt 90%. Andelen manliga föreläsare i helgen är 100%.

Detta är ju ett faktum som man kan ha många åsikter om. Ser att diskussionen är igång igen, i bloggar och på Facebook. Och även jag har tillhört skaran som varit väldigt irriterad över detta faktum och tyckt att den manliga dominansen varit väldigt trist. Att kvinnor inte fått chansen att komma fram och synas på samma sätt som männen. Jag har varit i flera diskussioner i detta ämne. Fått frågan om jag skulle föredra en kvotering. På det svarar jag ett solklart NEJ. En bra bild är alltid en bra bild och det är det viktigaste, oavsett vem som hållit i kameran.

Det som kan göra mig irriterad, är att man här och där fortfarande ser antydningar till att männen vill behålla detta med naturfoto för sig själva. Att man ibland tar för givet att tjejer inte bryr sig om teknik. Viss jargong och en del grabbiga kommentarer… Som tur är, är detta sällsynt. Och när jag är riktigt, riktigt irriterad, då retar jag mig till och med på att man ibland kallar varandra för ”Broder”… vaddå, är det en hemlig herrklubb eller?? 😉 Kan undra när jag ska bli kallad ”Syster”! 🙂

Ja jag har klagat, men nu vet jag bättre. Jag skulle tro att i tävlingssammanhang, åtminstone inom naturfoto, är det tyvärr just precis såhär det ser ut. Tippar på att andelen bidrag från manliga fotografer ligger på runt 90%. Då är ju resultatet helt relevant.

Dessutom – Kvinnor FÅR chans att synas. Men vi tar den inte i lika stor utsträckning. Och det är ju en helt annan diskussion som också är väldigt intressant. Jag skulle tro att de flesta arrangörer gör allt som står i deras makt för att få upp fler tjejer på naturfotoscenerna. Ändå tackar vi nej.

Varför tackar vi nej då? Ja det vet ju bara de tillfrågade själva, och arrangörerna… Men jag tror att ju fler tjejer som vågar tacka ja, desto fler banar vi väg för. Och – tjejer börjar ju faktiskt komma fram och synas mer och mer. Jag har varit i ”naturfotovärlden” sedan 2008 och märker detta tydligt. Och jag är säker på att de allra flesta män uppskattar detta mycket!

Men återigen – bilder med kvalitet, är absolut prio nr 1. Om en kvinna eller man hållit i kameran är oväsentligt! Punkt!

Bilder från gårdagens fotorunda på stranden. Som synes var det gråväder och ebb… 🙂

6 thoughts on “Det där med med kvinnligt och manligt naturfoto…

  1. Väl talat ”sistah” 😉 Viktigt det tar upp med att tjejjer måste börja säga JA! Det finns så djäkla mycket duktiga tjejjer och vi kan mycket väl hävda oss i konkurrensen vad gäller kvalitativa naturbilder! Så, säg ja, ja, ja! Jag försöker peppa allt jag kan så dort jag kommer åt! Vi ska inte skälla på ”grabbväldet” vi ska ta för oss och tro på oss själva! 👊👍

    • Men för att kunna ta för oss, då krävs det att det finns plats att ta. 🙂
      Men JA, jag tycker också det är viktigt att vi börjar säga JA mer. Ju mer vi syns, desto fler kommer sedan att våga sig fram och ta plats också.
      TACK Sistah 😉

  2. Glömde skriva på fejjan om dina vackra bilder… Alldeles alldeles underbara, gillar själv sådana… Ja, vilken diskussion det blev! Som jag skrev på FB, jag håller med Dig, samtidig som jag funderar över alla fördelningar, lådor, boxar osv… konst talar för sig själv… frågan är vad gör vi med den och varför skapar vi överhuvudtaget? Ja ja, jag filosoferar för mycket kanske… 😉
    Ha det underbart
    Halina

    • TACK gulliga Halina!! 🙂
      Haha ja det blev verkligen en diskussion och den tog ett litet annat håll på fejan 🙂 Intressant!
      Nej att dela upp i manligt och kvinnligt ännu mer var aldrig min tanke. Utan mer att försöka belysa varför det ser ut som det gör. Att män syns och hörs mer. De är fler, visst, därför är det inte konstigt. Men att kvinnor får chansen men inte tar den, det är ju något man kan fundera på.. 🙂
      Nog sagt om detta! Har traskat runt på denna minerade mark nu så det räcker! 😉
      Filosoferande är kul! 🙂
      Detsamma, snälla du!! 🙂
      Kram //Ulrika

Kommentera

