Back to basics…

…eller ”ge mig ett projekt”

Blir ibland ganska ofta så himla trött på mina bilder. Ser ju hur motiven bara upprepar sig. Samma och samma. Är just hemkommen från en träff med några fotovänner som jag inte träffat på alldeles för länge. Fika och fotosnack helt kravlöst. Inte ens ett protokoll att skriva efteråt. 😉 Just vad man behöver!


Lite avundsjuk, och mycket inspirerad, lyssnade jag till deras berättelser om sina olika projekt och utmaningar. Tänkte för mig själv att det vore kul att tvingas lämna sina egna hjulspår någon gång. Hitta lite nya motiv. Men när det kommer till kritan är jag nog alldeles för feg, och även bekväm, för det. Har ju faktiskt nosat på både gatufoto och porträtt/studio. Inget för mig! Och till viss del, ser jag på mina bilder, har jag nog redan börjat lämna mina hjulspår. Mina bilder blir fortfarande mer lågmälda och mörka allteftersom tiden går. Tilltalas väldigt mycket mer av dova och dunkla bilder. Lite mystiska sådär. Ljusa klara bilder – visst är de väl vackra många gånger – men det är väl mycket mer känsla i en dunkel bild. I alla fall om man frågar mig.


Instagram. Har på nytt börjat fördjupa mig i det och förundras över hur mycket inspiration det finns att hämta där. Fantastiskt duktiga fotografer har jag hittat och börjat följa. Och så lätt det är att hitta. Bara att klicka på en #tagg. Roligt och man kan lätt försjunka i detta långa stunder…


Ibland känner jag för att liksom börja om från noll. Inte radera förstås, men gömma och glömma alla mina bilder, hemsidan, mina instagramkonton och min fotosida på Facebook. Kontot på Fotosidan har jag nästan redan glömt. Denna blogg förstås. Och så börja om liksom. Förenkla och skala av. Undrar just om ens fotograferande skulle styra i en annan riktning då? Troligen inte! Så det är väl lika bra att köra på… Oj vad detta lät pretentiöst förresten! Som om jag hållit på att fota hur länge som helst. I själva verket har jag ju nästan precis börjat. Och har väldigt mycket kvar att lära och förhoppningsvis lång väg att gå i min fortsatta utveckling!


Märker att jag funderar en hel del över mitt fotande. När, hur och varför? Gör alla fotografer det? Eller är jag bara en funderande person? Kan avundas de som bara verkar köra på och fota det som faller dem in, utan större eftertanke. Jag själv brukar ju hävda att fotandet för mig är ett sätt att varva ner och ladda batterierna. Koppla bort alla krav och måsten. Och visst är det fortfarande så. Men samtidigt märker jag mer och mer att jag börjar komma dithän att jag vill ha något sorts syfte och mening med mitt fotande. Låter ju luddigt värre. Men kanske ett projekt av något slag… 🙂

2 thoughts on “Back to basics…

  1. Så väl jag känner igen mig i dina tankar om fotografi, känslan om att vilja komma vidare, att inte (?) utvecklas, hitta en större mening. Jag tror det handlar mycket om ens inre resa som blir starkare av att fotografera, man vill hitta känslor som förmedlas till andra. För min del är också foto ett sätt att hitta kraft och energi, lugn och avkoppling. En källa till lycka men också nyfikenhet och skaparglädje. Med tiden har också kraven på att hitta mitt egna uttryckssätt och bildstil fast nånstans tänker jag att det spelar väl egentligen ingen roll? Tänker också att även om inspiration från andra behövs är det även lätt att försöka härma det man tycker talar till en istället för att hitta sin egna väg. Det är lite kluvet tycker jag. Jag har inte heller hållt på särskilt länge men funderar mycket kring mitt fotograferande hela tiden och visst är dunkla bilder mer spännande.

  2. Jag tycker inte att du ska fundera så mycket . Du tar fina bilder och det är bara att köra på. Jag kan också bli för självkritisk emellanåt och ifrågasätta mina foton. Men kommer fram till att jag fotar det som jag tycker är kul för min egen skull och lägger in dem för att jag tyckerdet är kul.. Om sedan bilderna kan fånga någon annan så är ju det bra men inget måste. Men perioder så blir det inte så mycket fotande. Vill inte ha tvång heller på mig att lägga in bilder jätteofta alltid. Hinner inte heller kolla allas inlägg varje dag eller ibland vecka/veckor. Det får bli vad det blir. När jag har tid så låter jag mig inspireras av andra och även när jag har tid så tar jag en fotorunda och knäpper av lite.

Kommentera

