Att blogga här eller där…


…ja det är ju frågan. HÄR, det är alltså just här där jag bloggar just nu. Och DÄR, det är min hemsida som såg dagens ljus för ganska länge sedan nu.


Hade ju nästan bestämt mig för att skriva ett sista avslutande inlägg HÄR i min blogg, där jag tänkte hänvisa till min hemsida framöver. Och så fortsätta blogga enbart DÄR. Men, av någon anledning känns det lättare att skriva här, när man någon gång vill skriva lite mer. Hemsidan känns lite mer som ett skyltfönster eller vad jag ska säga… Här känns det naturligt att skriva lite mer personligt. Kanske. Äh jag vet inte. Kanske ändrar mig efter detta, och BARA fortsätter blogga DÄR, vem vet… Haha snacka om I-landsproblem egentligen!


Hösten passerade väldigt snabbt. För min del var den väldigt tung och jobbig. Och det är inte slut än. För att göra en lång historia kort så har mamma varit väldigt illa däran. Men är nu på väg till ett serviceboende och allt ska förhoppningsvis ordna upp sig till det bästa.


Strax efter att mamma blev sjuk, tyckte min kompis Anna-Karin att det var dags för en fotorunda! Så hon släpade ut mig till ett av sina favoritställen en bit utanför stan. Tack, det var just vad jag behövde!! Alla bilder är från denna runda, som till viss del fick ersätta en väldigt efterlängtad fotoresa till Skagen, som jag tyvärr fick hoppa av. Något som förstås också bidrog till att humöret inte varit på topp, men så är det ju… Det blir inte alltid som man tänkt sig!


Just vid detta fototillfälle hade jag nog universums skitigaste sensor. Har städat och städat bilderna. Men man kan säkert hitta dammfläckar ändå. Jaja då får de sitta där… Men varför hamnar dammfläckar alltid i övre vänster hörn?


Har av förståeliga skäl inte fotat så mycket som jag hade velat nu i höst. Innan mamma blev sjuk hade jag en riktig fotosvacka. När hon sedan blev sjuk kände jag, konstigt nog kanske, att fotosuget började komma tillbaka. Hade väl ett större behov att ge mig ut och försvinna in i den där fotobubblan just då, när det vanliga livet var lite extra tungt. Men då fanns inte tiden. Och nu i december/januari är det ju mörkt när man kommer hem från jobbet, och helgerna försvinner ofta till annat.


Det händer ju att man funderar på det där med fotograferande i allmänhet, och naturfoto i synnerhet… Vem är naturfotograf egentligen? När får man kalla sig det? Jo men det räcker väl att man går ut i naturen med en kamera i handen, eller. Men vad spelar detta för roll egentligen då?


Ibland känns det som att naturfotograferande blir så pretentiöst! Vem som helst ska inte komma och tro att de är något minsann, och det är ett ämne som ska tas på största allvar och med största respekt. Fast, jag vet inte, jag! Inte behöver det vara så allvarligt väl? Att jag gillar att leka med kameran syns väl…


Men – det är klart att jag har stor respekt för ”de stora” naturfotograferna! De som själva hyser en stor portion ödmjukhet, är rädda om naturen, och aldrig skulle vässa armbågarna för att till varje pris framhäva sig själva på andras bekostnad. Jo för sådana finns också!


Några andra sorters fotografer som finns, det är de som hela tiden visar upp sina senaste bilder på nätet. Och så finns det de där andra, superduktiga fotograferna, som mest bara lägger sina bilder på hårddisken. Lägger inga värderingar alls här, man får ju göra som man vill! Men visst är det en intressant diskussion! Vissa vill hela tiden synas, andra bryr sig inte ett skvatt…


Och så den där klassiska frågan – varför fotograferar man? Ja att jag kände ett större sug efter fotobubblan när jag mådde sämre är väl svar på den frågan! För att man mår bra såklart!


Min inledande fråga då? Blogga HÄR eller DÄR? Ja jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra i fortsättningen, så jag får väl låta denna blogg hänga med ett tag till helt enkelt!

2 tankar om “Att blogga här eller där…

  1. Underbara bilder, som vanligt. Att läsa dina rader, dina ord…. det var som att gå in i min egen hjärna…. Knasigt kanske men SÅ mycket igenkänningsstunder jag just fick. Jag behöver inte upprepa mina tankar för det är ju precis som det du skriver. Funderingar, frågor hit och dit… Det jag vet med mitt fotande är att det är mitt sätt att försvinna för en stund, ladda och skapa, få utlopp för min kreativitet och skapa det jag tycker är vackert. MEN SÅ många gånger jag ställer mig samma frågor som du. Lycka till med det du gör 🙂

Lämna en kommentar