Hade lovat mig själv…

…att inte blogga mera om denna soppa. Inte lägga mer energi på detta. Har väl redan ältat tillräckligt om hur besviken/lurad/förbannad/ledsen jag och så väldigt många andra blivit. Men så hörde jag denna radiointervju idag. Från Radio Jönköping igår. Startar 8 minuter in i programmet. Och visst, några frågetecken är ju faktiskt uträtade. Några frågor besvarade. Men långt ifrån alla.

Det jag fortfarande är mest undrande över, är alla lögner. Den där första måndagseftermiddagen som ägnades åt lodjursprojektet. När vi fick se alla bilder, höra historierna. Hänförda satt vi där och sa Oohh, Aahh…  Hade det inte bara varit bättre att skippa just denna del av kursen, och ägna dessa timmar åt något annat? För att inte tala om onsdagskvällen. Den där safarin. Har faktiskt aldrig hört någon ljuga så trovärdigt, med sådan inlevelse. Varför?? För att upprätthålla imagen av Den Store Lodjursfotografen? Ljögs det om annat också? All fantastisk inspirerande bildkritik, all uppmuntran, alla personliga goda råd… Var detta ärligt menat?  Tror tyvärr aldrig att vi kommer att få något riktigt svar på detta.

”Förlåt” säger han… Ja, är det sanningen som kommer fram i den där intervjun tror jag faktiskt att jag kan förlåta alla bildmanipulationer. Men när det gäller alla lögner vet jag inte… Många är långt värre drabbade än vi kursdeltagare, mina tankar går till er!

Detta har i alla fall fört med sig att jag numera ser med VÄLDIGT kritiska ögon på bilder som uppges vara ”omanipulerade”. Oavsett vem som publicerar dem, och var.

8 tankar om “Hade lovat mig själv…

  1. Håller med dig, hade också känt som du, men hade nog blivit mer förbannad direkt än ledsen. men jag har ju inte heller blivit så lurad på det som du beskriver, har inte heller gillat varken honom eller hans bilder så där mycket, jag har ju Patrik som min idol-:) hoppas nu att hans bilder är ok. Men när man klipper in något eller tar bort så är det manipulerat och bör då sägas till, även om man bara klonar bort lite elledningar-:)Dokumentärfotografer får inte manipulera, men det har hänt även där. Det var ju en bild som vann ett stort pris för ett tag sedan, en hoppande varg över ett staket, minns inte vem det var, även den var ju fejkad. Trist.

    • Jag har gått igenom alla sinnesstämningar vad gäller detta… Just nu mest förbannad tror jag. Samtidigt som jag absolut tycker att han är värd en ny chans. Tycker också att manipulering kan vara helt ok, klonar och vinjetterar själv ibland, men man måste vara ärlig med det! Kryssa i lilla rutan på Fotosidan! Det är väl inget att försöka smyga med! Ja Patriks bilder gillar jag också, men de är lite lika fantasieggande 🙂

  2. Hur många ursäkter som helst räcker inte om man behåller pengarna!
    Hur många ursäkter som helst räcker inte om man påstår att man inte skadat någon annan!
    Hur kan hans fru ärligt säga att hon inte vet något! Jag som utomstående såg detta en vecka innan det kom ut!
    Är hon inte en fotograf med då mycket kunskap att hon ser det som finns på så nära håll! Så många lögner och så mycket svek. och de tror att de inte skadat någon!. Jag kan fortsätta skriva, men min ilska hindrar mig!

    • Alltså, har man träffat Terje fanns det ju inte på kartan att han skulle manipulera sina bilder! Tror inte hans fru hade snuddat vid tanken ens en gång. Men nu vill jag lämna henne utanför… De som tittar med kritiska ögon tror jag är de som aldrit träffat honom personligen, vet inte om det stämmer i ditt fall, det är bara en teori. Tack Lola för dina rader!

  3. Mycket konstigt att inte märka något av det som helt uppenbart pågått i MÅNGA år.. Är man dessutom fotograf själv och inte beger sig till ett jobb om dagarna borde man nog ev se vad som pågår….? Måste varit otroligt många timmar som lades ner på bl a ” lodjursprojektet”.

    • Tack Ella för dina synpunkter, se mitt svar till Lola här ovan. Vill lämna hans fru utanför. Spekulationer finns det redan tillräckligt av här på nätet.

  4. Ja, du vet att jag känner precis som du.
    Sedan kan jag tycka att det är lite tråkigt att dra in Malin i debatten. Det är sorgligt nog som det är.

    Hoppas att du får en härlig helg, Ulrika!

Lämna en kommentar