På jakt efter ismönster… och bärnsten!

Hade ju vernissage på vår utställning ”Naturligtvis” i lördags. Och till vernissagen kom Måns och Camilla från Malmö. Jätteroligt att ses igen! De var ute på en riktig fotohelg och ville förstås se mina fotoställen vid havet sedan på söndagen…

Det började inte så lovande precis… Medans jag stod och väntade började det snöa.. eller snöblaska.. Stora blöta flingor och jag svor inombords, så himla typiskt. Efter en stund övergick det i regn och när vi kom ner till havet regnade det på tvären… Bara att ignorera och traska iväg! Och efter en liten stund slutade det faktiskt. 🙂

Började med att gå till vad vi lokalbor kallar ”Hugosa udde”, vid Fylleåns mynning. Och direkt så hittar Camilla en bärnsten! Riktigt stor var den också! Hoppas det blir något fint av den, ska bli roligt att se… Kändes som att Måns dag var räddad här, även om vi inte skulle få några bra bilder! Kul! 🙂

Så var jakten igång! Det hittades tyvärr inga fler bärnstenar, men istället hittade vi roliga ismönster, infrusna snäckor och tusenåriga fynd i form av kluvna märgben och annat… Vissa har ju blick för sådant! Själv har jag gått nere vid Hugosa ett otal gånger utan att hitta något sådant alls… 🙂

Nej, jag tvivlar starkt på att det finns fler bärnstenar där. Tror Camilla hittade den enda i söndags! Men fina ismönster hittade vi.. 🙂

Jag ville förstås även visa härliga Laxviksstranden och Påarp. Så nu gick färden dit och jakten på fina mönster och motiv fortsatte!

Camilla sitter på en glashal sten och har precis insett att det kan bli problem att ta sig in på fast mark igen, hihi 🙂 Klädd som Michelin är man ju inte så smidig, jag vet precis hur det är… 😉

Tänk att is kan bilda så många olika mönster!

Dessvärre visade sig inte solen på hela förmiddagen. Men efter lunch sprack det upp och blev fint, så jag tror att Måns och Camilla fick fler fina bilder under eftermiddagen! Själv satt jag inne på ett årsmöte, men det var kul det också. 🙂

6 tankar om “På jakt efter ismönster… och bärnsten!

  1. Härliga bilder trots väder. Är så läckert med ismönster. Ja, den bärnstenen vägde ca 18 gram. Måns gissade vikt imorse och som vanligt gissade han med 0,2 grams felmarginal. Han har en inbygd våg i näven minsann. Man ska aldrig slå vad med honom då det gäller att gissa vikt.
    Inte visste jag att du såg en säl på en sten 😉
    Eller är det ”Den lille Havfruen” från Köpenhamn haha.
    Den stenen var skithal men det gick ju bra. Byxorna åkte klart i tvätten för stenen var ju helt grön och kladdig.
    Var ju och klättrade på Kullen sen på em/kväll också. Säg mig varför är det alltid intressantare motiv där man inte kommer till så lätt. Mer spännande kanske hihi.
    Kram och ha det gott.

    • Ja vi hade verkligen inte tur med vädret men det kunde varit ännu värre och eftermiddagen blev ju riktigt fin.
      Oj imponerande! Ja det var en fin bärnsten du hittade. Har inte varit vid stranden i helgen men ska tänka på er o kolla noga nästa gång jag kommer dit.
      Jodå minsann var det väl en säl, de brukar ju ligga just där o sola 😉
      Visst är det väl märkligt, de bästa motiven är ju mest svåråtkomliga. Vem sa att det skulle vara lätt… 🙂
      Kram kram

  2. Hihi :o)) Så söööt säl du fann där på stenen ;o)

    Och vilka bilder ni kom hem med, jättefina!! Och så hörde jag att det serverades fin middag ovanpå detta ;o) Vilken lyx :o)

    Tack för att man fick följa med er lite grann ut på en sväng, jättekul :o)

    Var rädd om dig!

    Tammy

    • Ja den var jättesöt och glad 😉
      Tackar, det är så roligt att gå och leta ismönster. Och mannen ställde upp som kock… igen… Visst är det lyxigt och uppskattas mycket. Men när han är ute med sina dykarkompisar är det jag som får stå för servicen, haha 🙂
      Detsamma Tammy, tackar för besöket!
      Ha det gott //Ulrika

Lämna en kommentar