Mångalen….

….ja det finns det väl de som skulle kalla en för mångalen, eftersom man masar sig upp mitt i natten. Inget konstigt alls, tycker ju däremot jag som är väldigt förtjust i alla slags naturfenomen. Och en ”superbloodmoon” som vi hade i natt, ja det dröjer ju faktiskt hela 18 år tills man får en ny chans. Så vad spelar då lite förlorad sömn för roll…

Facebook har ju svämmat över av ”blodmånar” idag, den ena vackrare än den andra. Jag tycker dock att själva förloppet är väldigt fascinerande. Där först en del av månen täcks av skuggan från solen, för att till slut täckas helt, och kort därefter övergå i en fantastisk röd färg. Det är lätt att förstå att man förr i tiden trodde detta förebådade en hel massa hemskheter, ja till och med själva apokalypsen…

Bilderna ligger i den ordning jag tog dem. Klicka på den första för att öppna galleriet! Fick ju leka lite också som synes… bilden med stjärnstrecken är fotad på 30 sekunder.

Som tur var hade jag mannen med som support. Tack för det, och för pannlampan!! 😉 Vi hade tänkt vara ute någon halvtimme, men blev stående i drygt en timme och betraktade skådespelet. Första bilden i serien är tagen 04:00, den sista 04:55. Mäktigt och vackert, och en ynnest att få uppleva!

4 tankar om “Mångalen….

Lämna en kommentar